Flaeming Skate, Tyskland




Cirka 6 mil söder om Berlin finns ett veritabelt paradis för inlinesåkare. Man har i regionen storsatsat på att utveckla olika rundslingor med ytterst prima asfalt först och främst för inlinesåkning! Det saknar motstycke i Europa, jag undrar om det inte saknar motstycke i resten av världen?





Inlinesbanorna håller 3 meters bredd och anslutande cykelbanor, som det också finns en hel del av i området, är 2 meter breda. Banorna är väldigt väl underhållna och sopade, det finns till o med ett speciellt nummer att ringa för att anmäla buskörande mopeder eller att något inte står rätt till med banorna. Det är tätt med olika informationsskyltar, kartor, ortsnamn och pilar som leder till diverse restauranger eller vattenhål. Minsta lilla bump i asfalten brukar vara inringad med en ditmålad färgcirkel för senare åtgärd.





Området Teltow-Fläming i Brandenburg vilar även på mycket historia så det finns gott om utflykter att göra vid sidan om inlinesåkandet. Den medeltida staden Jüterbog innehåller inte bara historiska byggnader utan även en sportbutik med inlinessortiment. Lager är av hög kvalitet till en billig penning i Tyskland.





Vill man till Berlin så går det snabbt med pendeltåget från Luckenwalde eller har man bil så är det bra vägar och ganska okomplicerat att köra och hitta parkering i Berlin. Förutom när Berlin maraton går av stapeln i slutet av september. Naturligtvis tänker jag främst på Skejt-Marathon...men i sanningens namn så drar nog det vanliga maratonet än fler deltagare och åskådare. De båda tävlingarna går dagarna efter varandra.





Vill man roa sig på plats i Flaeming-området så finns allt upptänkligt såsom bowlinghall, bmx-bana, skytte, konsthallar, naturpark och inte minst alla gamla övergivna byggnader och institutioner som står och vittrar sönder sedan öst evakuerade området. Att färdas utmed den ryska flygakademiens gamla byggnader skänker en hel del tankar över sakernas tillstånd i världen. Altes Lager är som ett klipp ur en spökfilm - flervåningsbyggnader i rader som står som tomma utropstecken över tider som flytt, och mitt i en förfallen rad av hus finns ett och annat som underhålls och tydligen har inneboende. Har man tur kan man få syn på formliga parader av trabanter som rullar förbi på någon landsväg.





Åter till inlinesåkandet så finns det olika rundbanor/slingor eller "rundkurs" (RK) som det heter på tyska. Det fiffiga med just det här området är, förutom det seriösa underhållet, att man slipper göra tur och retur åkningar eller klura ut hur man tar sig till respektive start- och slutpunkt på en bana utan man ser helt enkelt ut sitt resmål för dagen och svischar runt. Förr eller senare har man skejtat sig till startpunkten igen. Utmed vägen kan man ha besökt en kvarn, ett kloster eller kanske en genuint östtysk restaurang. Det finns 6 stycken slingor på allt från 1 till nästan 10 mil och alla går i princip att kombinera ihop. Och om jag känner tyskarna rätt så snickrar de ständigt på nya slingor, förutom de dryga 20 mil som finns idag. Snickrat på rekorderliga vindskydd med jämna mellanrum till skydd från sol och vind har man redan gjort. Ett fyrtiotal står utplacerade utmed banorna i rejält timmer.





Flaeming skates hemsida så framgår allt man behöver veta inför resan hit: höjdkurvor, färdriktning, bredd, längd på alla rundslingor (RK), därtill anslutande cykelbanor (markeras med S före), boendealternativ tja allt man upptänkligen kan behöva veta för med tysk grundlighet så lämnas inget frågetecken obesvarat. Om man klickar på Strecken till vänster på hemsidan och sedan på respektive Rundkurs så når man all information och klickar man på själva kartan så får man den i stort format. Det finns till och med en introduktionssida på svenska. Förmodligen inspirerad av att Stockholm speedskaters brukat besöka området på senare år. I utkanten av Jüterbog, alldeles i anslutning till RK3 finns en Skate-Arena (rundbana) för tävlingsåkare. 





På senare år har allt mer av regionen utvecklats och boendealternativen har blivit fler. Roligast är trots allt att bo i privatzimmer eller ferienwohnung dvs privatrum eller semesterlägenhet. Alla typer av övernattning från hotell till camping med friluftsbad hittar man under Übernachtung på hemsidan. Tyskarna pratar helst tyska och blygs lite över sin skolengelska men för en svensk är tyskan inte så oöverkomlig även om man inte läst sina an auf neder in über unter vor svischen ordentligt i skolan. Turistinformation finns på flera ställen i regionen med ett överflöd av broschyrer och därtill engelspråkig personal.





Resan till Tyskland är helt görlig i bil, via färja och autobahn, annars flyger Ryan Air på Schönfeldt och SAS brukar ha om än rimligare flyg till mycket bra priser till Tegel airport. Det är klämmigt att ha en bil för även om man åker inlines, lånar cykel av värdfolket eller vandrar till fots genom området så är det rätt mycket man vill se och uppleva så hyra eller medbringa en bil känns som ett bra val.





Området är ganska flackt vilket också är trevligt ur inlinessynpunkt. Det är mycket åker som kantar banorna men man bjuds även på en del löv- och barrskog. Som svensk känns det dock rätt märkligt att inte kunna drutta omkring i naturen lite som andan faller på, men i det här området finns mycket att se upp för i form av gamla krigsminnen, övningsfält och militära byggnader - om än övergivna.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0